Una base d’orientació no és més que una llista amb els aspectes que cal tenir en compte abans de dur a terme una tasca o amb els passos a seguir per realitzar-la. De fet, a l’equip de coordinació de Sense notes, ens agrada més anomenar-lo Full de ruta, ja que descriu millor el que és, però a hores d’ara ja no li canviarem el nom.
Com tots els instruments d’avaluació, és ideal que els alumnes construeixin ells mateixos la base d’orientació. Abans de començar la tasca, i després d’haver-la presentat, els alumnes escriuen els passos que seguiran o quins aspectes han de tenir en compte.
Això permet visualitzar el procés de realització i planificar l’ordre de les activitats a realitzar.
A més, i per això és un instrument d’avaluació, permet que durant la realització de la tasca l’alumne recuperi la base i vagi comprovant si està seguint el que s’havia previst sense deixar-se cap aspecte important.
La base d’orientació es pot fer servir amb alumnes de totes les edats. Des d’infantil, on seran tasques senzilles i la base serà creada només amb imatges, fins a estudis postobligatoris, on els aspectes a considerar seran molt més profunds o tècnics.
És un molt bon instrument d’avaluació formativa. Permet que l’alumne conegui què ha de fer i que revisi si està fent els passos previstos en qualsevol moment.
La base d’orientació:
- Permet planificar la tasca a realitzar
- Promou la reflexió i el diàleg, tant intern com amb els companys
- Permet la revisió durant la realització de la tasca
Alguns alumnes no tenen dificultat per fer cadascun dels passos d’una tasca, però sí que tenen dificultats per identificar-los i ordenar-los correctament. La creació prèvia de bases d’orientació els permet reflexionar i planificar el que han de realitzar.
La base d’orientació proporciona als alumnes una bastida, podent-hi recórrer durant la realització de la tasca, dotant-los de més autonomia.
Tema
Podem utilitzar-la per a qualsevol tema o àrea; des de molt concrets, com els passos per calcular el mínim comú múltiple, fins a temes més generals, com els aspectes que cal tenir en compte a l’hora de redactar qualsevol text.
Com redactar les frases?
Quan redactem les afirmacions, hem de tenir en compte:
- Han de ser cures per millorar la seva comprensió
- Cada frase ha de centrar-se en un sol aspecte, per facilitar el seu ús com a guia.
Exemple
A continuació s’enllacen alguns exemples que, lluny de voler ser models, poden ajudar a comprendre millor aquest instrument d’avaluació formativa.
- Base d’orientació per a avaluar una carpeta d’aprenentatge (secundària): dissenyada per ajudar als alumnes de 3r i 4t d’ESO per a realitzar la seva carpeta d’aprenentatge en un treball per projectes.
- Base d’orientació per escriure una recepta, dissenyada per ajudar a alumnes de 3r de primària
- Base d’orientació per a fer un programa de ràdio realitzada per l’escola Miquel Utrillo
Per saber-ne més
Si voleu aprofundir més en l’ús d’aquesta eina, a continuació s’indiquen alguns enllaços:
- Base d’orientació – Xarxa de competències bàsiques
- Base d’orientació – Tresor de recursos