JJ Merelo, professor de l´Escola T.S. d’Enginyeries Informàtiques i Telecomunicacions de la Universitat de Granada ens explica la transformació cap a l’avaluació formativa en una assignatura amb metodologia d’aprenentatge basat en projectes. Fortament recolzat en l’evidència i la tecnologia, acompanya els alumnes en un aprenentatge de diverses competències que van més enllà de les de la mateixa assignatura, com l’autonomia o l’empatia, deixant-los l’elecció de quants objectius superen (més enllà del mínim), quan els superen i fins on volen avançar.
Episodi 20 del podcast: “Et treuen un pes de sobre”
El professor Christian Negre i les seves dues alumnes, Paula García i Ainée Travieso, totes dues de quart curs de l’ESO, ens expliquen com es viu una avaluació sense notes. Les entrevistes individuals donen suport al docent en un procés d’aprenentatge basat en projectes on part de la motivació per treballar ve de la capacitat d’elecció de l’alumne al llarg de diverses sessions. Un entorn personalitzat on el professor pot dirigir l’aprenentatge de l’alumne de manera individual i “li dona temps d’estar amb nosaltres”.
Episodi 19 del podcast: “Sense la nota jo no sé quant he après”
Noelia Alcaraz i Manuel Fernández Navas ens donen una perspectiva molt interessant des del seu doble paper com a experts i com a practicants dels efectes de separar l’avaluació de la qualificació a l’etapa universitària.
Episodi 18 del podcast: “Todas las anotaciones no me servían para nada”
Mer Flores, coneguda a Twitter com a @profadelengua, acompanya en aquest episodi a la Mariana Morales i a la Belén Palop per compartir el seu camí cap a una avaluació més formativa.
Una entrevista realment inspiradora i molt útil, especialment per a aquelles persones que s’estan plantejant arrencar a la seva aula dinàmiques menys orientades a la qualificació i més orientades l’aprenentatge.
Episodi 17 del podcast: Avaluació Formativa y LOMLOE
Arranquem la segona temporada amb un cafè virtual entre la Belén i la Mariana. Us convidem a seure amb nosaltres a xerrar de dos dels temes de l’estiu:
- L’èxit del llibre “Avaluació Formativa”, de Mariana Morales i Juan Fernández. El llibre que la Mariana hauria volgut llegir fa 10 anys, però que va acabar escrivint ella mateixa.
- La reflexió sobre l’avaluació que ha provocat la sortida de LOMLOE
(Entre flor i flor, la Belén ens explica com utilitza Socrative com a eina d’avaluació formativa a la universitat)
Episodi 16 del podcast: És una manera de gaudir l’aprenentatge
Anàvem a tancar el curs amb el capítol anterior, però la conversa amb el Jordi i la Mònica mereixia una segona part.
En aquesta ocasió ens vam centrar en com en Jordi va passar de l’avaluació a la qualificació: (1) Definir els indicadors i criteris, (2) compartir-los i comprendre’ls, (3) coavaluar i avaluar formativament durant tot el procés i, en acabar, (4) ) entrevista individual ponderant i qualificant.
Per la seva banda, la Mónica ens transmet novament el seu entusiasme amb la seva profunditat de mirada: “Que no hi sigui la nota fa que l’alumne es fixi en què ha fallat i com millorar-lo”. Atents a la seva explicació final en què ens explica que, efectivament, ha après més i millor.
Episodi 15 del podcast: La gent es preocupava més per entendre les coses
De vegades pensem que el batxillerat o la universitat no són moments adequats per prescindir de les notes. Una alumna de 2n de Batxillerat, la Mònica, ve avui acompanyada del seu professor Jordi Rull per explicar-nos tots dos com han viscut el seu primer trimestre sense notes a l’assignatura de Química.
Episodi 14 del podcast: La formació en avaluació és la primera cosa en arribar al centre
Marta Caño i Caterina Canyelles tornen a la nostra llitera per aprofundir en el projecte sense notes. Informes qualitatius i una entrevista substitueixen els nombres en la comunicació amb les famílies. Ens destaquen que una de les claus perquè el claustre tingui una mateixa visió és la formació i el treball en equip.
Episodi 13 del podcast: Atendre a la diversitat no és reflectir la diferència en la nota
Tornem a asseure’ns amb Carles Zurita i Josep Maria Piulachs per reflexionar sobre els objectius que es plantegen de manera personalitzada per a cada alumne de l’aula d’EF. Parlem també sobre quins instruments són eficaços per fer l’avaluació formativa i com l’avaluació compartida permet un diàleg formatiu ric amb l’alumne.
Episodi 12 del podcast: No sorprèn tant una ESO sense notes quan vens d’una Primària sense notes
Marta Caño i Caterina Canyelles, de l’Institut Públic Maria Espinalt de Barcelona, ens expliquen com treballen en un centre d’ESO (i ara inicia Batxillerat) sense notes. Ens parem en diversos moments, instruments i reflexions que aquesta manera tan diferent de fer ens provoquen. Per exemple, com pot ser l’avaluació acordada entre l’alumne i el docent? Com pot ser que aquesta entrevista sigui un dels millors moments del procés d’avaluació?