Arranquem la Temporada 4 amb Mariana Morales i Belén Palop reflexionant juntes sobre l’avaluació inicial. Per a què, per què i com?
Episodi 34 del podcast: “El regal més gran que el sistema educatiu pot fer és acostumar-te a pensar contínuament sobre les coses”
Xerrem a l’últim podcast de la temporada amb la María Nila Pérez, coordinadora del projecte Matemàtiques Newton Canàries. En aquesta xerrada, la Nila ens parla des de la seva experiència des de la jove Mestra que repetia el mateix que havia viscut, fins a la mestra que no “treia” a la pissarra, sinó que “acompanyava” a la pissarra.
Episodi 33 del podcast: “Canviar l’avaluació va fer que canviés tota la dinàmica de l’aula”
La Marta González Pérez, professora de plàstica de l’IES de Mugardos a Galícia, comparteix amb nosaltres el seu viatge cap a l’avaluació formativa.
Episodi 32 del podcast: «Dades-Operació-Solució?»
En aquest episodi, Mariana i Belén debaten sobre les competències i els sabers bàsics. Exàmens competencials, intel·ligència artificial, rúbriques i la necessitat del coneixement especialitzat des de les didàctiques específiques per filar fi a l’aula.
Episodi 31 del podcast: “Valora en què pot millorar i dona-li una idea de com fer-ho”
Mariana Morales xerra avui amb la Belén Carrascón, que ens explica com un canvi de mirada sobre l’avaluació els va portar a fer petits canvis que, de mica en mica, han anat calant en totes les dinàmiques d’avaluació. També ens parla de com ells han trobat l’equilibri per conviure alhora amb la nota i l’avaluació formativa.
Episodi 30 del podcast: «L’avaluació formativa ho ha d’impregnar tot»
Parlem amb en Tolo Berrocal i amb les seves alumnes de 5è de Primària, la Laia i l’Ainhoa. Entre altres idees que podem portar a classe, en Tolo ens explica que mira el vídeo de “La papallona d’Austin” amb els alumnes com una manera d’entendre l’avaluació formativa, aprendre des dels errors i donar feedback. També parlem de tiquets de sortida, de fulls de registre, de l’aprenentatge com a objectiu i del feedback que arriba a les famílies.
La Laia i l’Ainhoa, amb el seu testimonis, transmeten la mentalitat de creixement que es crea treballant així a l’aula.
Episodi 29 del podcast: “Jo veia que no sabia acompanyar aquests processos”
Arran de les anàlisis de PISA sobre l’ansietat matemàtica als alumnes espanyols, entrevistem en aquest podcast Rocío Garrido, professora de Didàctica de les Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Madrid. Rocío ens dona les claus de què ens referim quan diem “sentit socioafectiu” i com podem realitzar canvis metodològics a peu d’aula que, des de l’avaluació formativa, ens permetin acompanyar els alumnes en la construcció d’una relació més sana amb la disciplina.
Episodi 28 del podcast: “Per tal que un estudiant pugui aprendre bé, necessita algú que li doni suport”
La Lia, l’Amanda i la Júlia, alumnes de 2n i 3r de l’ESO de l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona ens expliquen com funciona aquest centre on les famílies, el professorat extern, els professors i els mateixos alumnes participen del moment final de l’avaluació d’uns aprenentatges que succeeixen de manera autodirigida.
Episodi 27 del podcast: “Necessitàvem una eina que personalitzés l’aprenentatge”
Dácil González i el seu alumne de 6è de Primària, Raúl Prieto, del col·legi Alameda d’Osuna a Madrid, ens expliquen com MONK els ha ajudat amb l’avaluació formativa i la personalització de l’aprenentatge a l’assignatura de matemàtiques. El camí de l’escolta a l’alumne, la recerca de la construcció de la competència de manera complementària al saber i l’objectiu de treballar de manera integral amb els alumnes es va construint en el discurs de’n Dàcil i es constata en les aportacions del Raúl.
Episodi 26 del podcast: “Sabíem en quin punt estàvem dels diferents objectius del tema”
En Toño Gutiérrez, professor de Física i Química de l’ESO, i la seva exalumna Alejandra Rebaque ens expliquen com el professor i els alumnes han viscut el canvi a la docència sense notes.