Instruments d’avaluació: la base d’orientació

Què és?

Una base d’orientació no és més que una llista amb els aspectes que cal tenir en compte abans de dur a terme una tasca o amb els passos a seguir per realitzar-la. De fet, a l’equip de coordinació de Sense notes, ens agrada més anomenar-lo Full de ruta, ja que descriu millor el que és, però a hores d’ara ja no li canviarem el nom.

Fragment d’una base d’orientació d’una carpeta d’aprenentatge

Com?

Com tots els instruments d’avaluació, és ideal que els alumnes construeixin ells mateixos la base d’orientació. Abans de començar la tasca, i després d’haver-la presentat, els alumnes escriuen els passos que seguiran o quins aspectes han de tenir en compte.

Això permet visualitzar el procés de realització i planificar l’ordre de les activitats a realitzar.

A més, i per això és un instrument d’avaluació, permet que durant la realització de la tasca l’alumne recuperi la base i vagi comprovant si està seguint el que s’havia previst sense deixar-se cap aspecte important.

Qui, quan i per què?

La base d’orientació es pot fer servir amb alumnes de totes les edats. Des d’infantil, on seran tasques senzilles i la base serà creada només amb imatges, fins a estudis postobligatoris, on els aspectes a considerar seran molt més profunds o tècnics.

És un molt bon instrument d’avaluació formativa. Permet que l’alumne conegui què ha de fer i que revisi si està fent els passos previstos en qualsevol moment.

La base d’orientació:

  • Permet planificar la tasca a realitzar
  • Promou la reflexió i el diàleg, tant intern com amb els companys
  • Permet la revisió durant la realització de la tasca

Alguns alumnes no tenen dificultat per fer cadascun dels passos d’una tasca, però sí que tenen dificultats per identificar-los i ordenar-los correctament. La creació prèvia de bases d’orientació els permet reflexionar i planificar el que han de realitzar.

La base d’orientació proporciona als alumnes una bastida, podent-hi recórrer durant la realització de la tasca, dotant-los de més autonomia.

Com crear-la?

 Tema

Podem utilitzar-la per a qualsevol tema o àrea; des de molt concrets, com els passos per calcular el mínim comú múltiple, fins a temes més generals, com els aspectes que cal tenir en compte a l’hora de redactar qualsevol text.

Com redactar les frases?

Quan redactem les afirmacions, hem de tenir en compte:

  • Han de ser cures per millorar la seva comprensió
  • Cada frase ha de centrar-se en un sol aspecte, per facilitar el seu ús com a guia.

Exemple

A continuació s’enllacen alguns exemples que, lluny de voler ser models, poden ajudar a comprendre millor aquest instrument d’avaluació formativa.

Per saber-ne més

Si voleu aprofundir més en l’ús d’aquesta eina, a continuació s’indiquen alguns enllaços:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *