El Q-sort és un instrument d’avaluació inicial, proposat per l’estadista americà William Stephenson (1953), que permet promoure una reflexió profunda en l’alumnat i permet als mestres conèixer les idees generals de la classe. Donem a l’alumnat 16 frases i que ha d’ordenar segons el seu grau d’acord.
Primer, de manera individual, cada alumne ha de fer la seva classificació segons els seus coneixements previs i creences.
Després, es comparteix en petit grup, on és important que es generi un debat per poder acordar entre tots l’ordre de les frases.
Al final, es posa en comú l’ordre de cada petit grup i s’ordena segons les puntuacions obtingudes.
En ordenar les frases, l’alumne té una limitació. Ha de col·locar cada frase en una les següents opcions:
- Molt d’acord (1 sola frase)
- D’acord (4 frases)
- Ni d’acord ni en desacord (6 frases)
- En desacord (4 frases)
- Molt en desacord (1 frase)
És important remarcar la limitació indicada entre parèntesis. L’alumne només pot indicar que està molt d’acord amb una sola frase. Ha d’indicar que està d’acord en 4. Ni d’acord ni en desacord en 6. En desacord amb 4. I molt en desacord amb 1.
En un principi, el Q-Sort està pensat per realitzar-se amb alumnat que sigui capaç de llegir i també de mantenir un petit debat.
Per tant, ideal a partir de 3r de Primària. Però segur que algú en pot dissenyar algun de més senzill (fins tot, utilitzant imatges) per a alumnes més petits.
És un molt bon instrument d’avaluació inicial perquè et permet prendre el pols a la classe, saber en quin punt es troba. Però també es pot utilitzar al final i comparar el què es pensava en un inici i com han canviat les opinions.
El Q-sort:
- Facilita la inclusió de tot l’alumnat.
- Afavoreix la participació amb l’ús de targetes o el dispositiu digital.
- Promou la reflexió i el diàleg, tant intern com amb els companys/es.
El Q-Sort no té una única solució correcta. De fet, la seva finalitat, si s’usa en avaluació diagnòstica, no és que els estudiants al final sàpiguen quines eren les frases certes i quines no. De fet, moltes de les frases han de redactar-se de manera ambigua per poder col·locar-les en un lloc o altre segons la seva interpretació.
La idea és fomentar el debat entre els estudiants, a partir dels seus coneixements previs. Això els provocarà evocar els seus coneixements, però també els farà plantejar preguntes. Amb tot això, serà més fàcil que els alumnes entenguin els objectius d’aprenentatge i els interioritzin.
Tema
Podem utilitzar-lo per qualsevol tema o àrea; des de molt concrets, com les característiques de l’entrevista o la classificació dels animals, fins a temes més generals, com els aspectes a tenir en compte a l’hora de redactar qualsevol text.
Com redactar les frases
Quan redactem les afirmacions, hem de tenir en compte:
Exemple
Per generar debat entre l’alumnat sobre la classificació dels animals segons l’alimentació, podríem posar frases com les següents:
- Els animals mengen carn.
- Hi ha animals hervíbors i omnívors.
Cap de les afirmacions és del tot correcta ni del tot falsa. Per tant, crea la necessitat de puntualitzar-la, de comentar què hi falta, etc.
EXPRESSIÓ ESCRITA: Què és el més important a l’hora d’escriure un text?
(Exemple detallat d’un Q-sort a CS sobre expressió escrita)
CONTE: Com ha de ser un conte?
(Frases per al Q-Sort de 3r de PRIM preparades ja en un jamboard per poder-se col·locar)
iPADS: Com s’han d’utilitzar a l’escola?
(Frases per expressar el grau d’acord amb l’ús dels ipads a 3r de PRIM
Per saber-ne més
Si voleu aprofundir més en l’ús d’aquesta eina, a continuació us indiquem enllaços per fer-ho:
- El instrumento Q-SORT. Una propuesta en didáctica de las ciencias naturales para determinar concepciones subjetivas, de Yefrin Ariza (2008)
- Qüestionari Q-SORT: Un instrument d’avaluació inicial per promoure la reflexió profunda, del Grup de treball: “Avaluar per aprendre”